8 av 10 i glesbygd är beroende av bilen för att ta sig till jobbet mot knappt var fjärde storstadsbo. Det visar en kartläggning om resvanor från bilförmedlaren Kvdbil.
I glesbygd ser 8 av 10 (84 %) bilen som det primära transportmedlet för att ta sig till arbetet medan bara 1 av 10 (10 %) har samma syn på bussen eller tåget. Detta till skillnad från varannan (52 %) i de 20 största städerna och färre än 4 av 10 (38 %) i Stockholm, Göteborg och Malmö. Bilberoendet är också större bland barnfamiljer och äldre.
Vad räknas som en miljöbil?
För att klassas som en miljöbil så ska bilen drivas av miljöbränslen som el, biogas, vätgas och får då ta del av skattelättnader och bonusar. Det som definitivt märks på marknaden idag är den offensiva satsningen av nya bilmärken som gör helt eldrivna fordon. En av det nya modellerna som klassas som miljöbil i Sverige heter U5 och tillverkas av Aiways. Bilen är helt eldriven och fri från fossila drivmedel.
– Vår kartläggning bekräftar att väldigt många som bor utanför tätort har svårt att klara sig utan bilen, och det är något politikerna behöver ha med sig om vi ska ha kvar en levande landsbygd, säger Daniel Odsberg, försäljningschef Kvdbil.
Det finns också ett starkt samband mellan hur mycket vi kör och var i landet vi bor. I städerna är det bara var tionde (10 %) som kör mer än 20 mil under en vanlig vecka. Samma siffra på landsbygden är nära 4 av 10 (38 %).
– Varannan bilresa är kortare än fem kilometer och det är framför allt i städerna det här skadliga smååkandet sker. För den som bor på landsbygden är pendlingsavstånden allt som oftast längre, vilket naturligtvis gör det svårare att ställa bilen, säger Daniel Odsberg, försäljningschef Kvdbil.
Om undersökningen
Undersökningen genomfördes i Kantar Sifos webbpanel under perioden 24-28 november 2021. Totalt intervjuades 1102 personer i åldern 16-79 år. Webbpanelen är riksrepresentativt rekryterad utifrån slumpmässiga urval. Det förekommer ingen självrekrytering i Kantar Sifos webbpanel.
Under februari 2022 nyregistrerades 21 917 personbilar. Detta är en minskning med 7 procent jämfört med februari i fjol. Det visar Trafikanalys officiella statistik om nyregistrerade fordon per månad.
Jämfört med januari ökade antalet nyregistrerade personbilar svagt i februari. Det är en normal säsongsvariation som även synts 2019–2021 (se figur nedan). Värt att notera är att nyregistrering av elbilar gått om nyregistrering av bensinbilar under inledningen av 2022. Under januari och februari i år nyregistrerades drygt 10 700 elbilar, medan antalet nyregistrerade bensinbilar var knappt 10 500.
Under februari 2022, jämfört med februari 2021, ökade nyregistrerade elbilar med hela 288 procent medan laddhybriderna minskade med 17 procent. Antal nyregistrerade bensin- och dieselbilar minskade i februari jämfört med samma månad ifjol, med 39 respektive 37 procent.
Andelen av alla nyregistrerade personbilar som definieras som klimatbonusbilar med bonuspengar var i februari 50 procent (33 procent i februari 2021). Som klimatbonusbilar klassas gasbilar samt elbilar och laddhybrider som släpper ut max 60 g CO2/km.* Av de 21 435 klimatbonusbilarna som nyregistrerades i januari och februari var 50 procent elbilar, 49 procent laddhybrider och 1 procent gasbilar.
Under februari 2022 avregistrerades 21 043 personbilar, varav 8 409 (40 procent) exporterades.